ETIKETTER

söndag, september 11, 2011

Recept på Marias chokladkaka

Taddaaaaah! Här har ni receptet på chokladkakan som så många verkade tycka om. Om ni bara visste hur god den är. :-) Som jag nämnt förut så är den både sockerfri och mjölfri, vilket betyder att den kan serveras för både diabetiker och glutenallergiker. Jag bakade denna när jag skulle bjuda på fika på jobbet. Den passade bra eftersom en av mina förra kollegor var diabetiker.

Du behöver:
500 g mörk choklad 70 % (jag använde sockerfri choklad köpt från Ica Maxi)
225 g smör
6 ägg
5 msk starkt kaffe, gärna espresso
0,5 - 1 dl hasselnötter
Valfritt: 1 dl socker eller 1 dl sötningsmedel (läs mer nedan)
Man kan utesluta sockret ur receptet helt och hållet eller så kan man ersätta det med sötningsmedel. Jag använde sötningsmedel.

Vispa ägg och socker (valfritt - se texten ovan) över vattenbad tills smeten blir ljummen. Ställ den sedan åt sidan så att den svalnar. Smält nu chokladen och smöret i en ny skål, även detta över vattenbad. Rör om så att du får en blank och fin smet. Grovhacka nötterna.

När chokladen har smält och blivit blank är det dags att blanda i nötterna. Tillsätt gärna lite hela nötter också. Tillsätt kaffet och rör om.

När äggsmeten svalnat kan du försiktigt vända ner den i chokladen.

Använd en bakform med löstagbar botten och klä den med bakpapper. Fyll den sedan med smet. Sen ska den in i ugnen i vattenbad i ca 15 minuter. Vattenbad betyder att du fyller en långpanna med kokande vatten och att du sedan ställer bakformen i långpannan.

Så här ska den se ut efter en kvart! Ta ut ur ugnen och låt kakan svalna.

Jag tycker den smakar som godast när den serveras kall. Då känns den lite sådär "fudge-ig". Lycka till allihopa och hoppas att ni gillar den!

Etiketter:

10 Comments:

Anonymous Anonym sa...

Tack!! Ser mycket god ut!
kram

12 sep. 2011 09:47:00  
Anonymous Anonym sa...

Kan du lägga ut receptet på broccolli soppan du gjorde för längesen? trycker på etiketten "mat" men kan inte komma till äldre recept?

12 sep. 2011 16:20:00  
Blogger Maria - FashionFame sa...

Anonym: Du hittar det här: http://www.mariabloggar.se/2010/03/dagens-fantastiskt-goda-lunchtips.html

12 sep. 2011 17:38:00  
Anonymous Anonym sa...

Hej! Vad använde du för sötningsmedel?

12 sep. 2011 18:16:00  
Anonymous Anonym sa...

"Använd en bakform med löstagbar botten och klä den med bakpapper. Fyll den sedan med smet. Sen ska den in i ugnen i vattenbad i ca 15 minuter. Vattenbad betyder att du fyller en långpanna med kokande vatten och att du sedan ställer bakformen i långpannan"

Menar du då att jag ska ställa bakformen i de kokandevattnet som ligger i långpannan? Och sen in med långpannan i ungen i 15 minuter?
Eller är jag helt ute och cyklar?

Tacksam för svar.

12 sep. 2011 23:40:00  
Blogger Maria - FashionFame sa...

Anonym: Precis. Fyll en långpanna (som då är större än själva bakformen) med kokande vatten. Jag brukar ställa in långpannan (tom) i ugnen. Sedan kokar jag vatten i vattenkokaren och häller över till plåten. Sedan ställer jag bakformen på plåten som då redan är i ugnen. Lycka till!

13 sep. 2011 00:36:00  
Anonymous kristinandfashion sa...

fan vad gott det ser ut att vara , mums !

13 sep. 2011 19:52:00  
Blogger Thereses jul sa...

Underbart! Skall baka den snarast

14 sep. 2011 21:26:00  
Anonymous Anonym sa...

ska alltså inte vara en i förväg uppvärmd ugn eller ens någon värme på alls, utan vattnet gör jobbet som jag har förstått det?

21 sep. 2011 23:38:00  
Blogger Maria - FashionFame sa...

Anonym: Jo, ugnen ska vara på så klart. Vattnet gör jobbet ihop med värmen från ugnen.

22 sep. 2011 19:38:00  

Skicka en kommentar

Hejsan! Lämna gärna en kommentar här nedan. ❤ /Maria

<< TILL BLOGGENS STARTSIDA

<--- Äldre inlägg . Nya inlägg --->