ETIKETTER

måndag, oktober 02, 2006

Triumph of the Nerds

Genom denna film har jag fått ta del av ”the world of the computer nerds” och det är jag tacksam över. Det var verkligen fascinerande att se hur de brann för sin hobby och att de kunde bli så pass exalterade att de bokstavligt talat glömde bort att duscha. Det framgår tydligt att datavärlden är deras stora kärlek. Jag tror vi alla kan förstå dem, eftersom vi alla i dagsläget är lite databeroende. Är det inte datorn så är det något annat intresse vi kan relatera till. Jag tycker dock inte att deras passion gör dem till nördar, eftersom ordet nörd har en negativ klang i sig. Vem har egentligen bestämt att det är nördigt att syssla med datorer? Tvärtom tycker jag att de är riktigt grymma. De förtjänar en eloge! Tack vare dessa snubbar har vi idag datorer som används inom alla områden som sjukvård, trafik, säkerhet, flygplatser, myndigheter etc. För att en vanlig dag ska kunna flyta på som vanligt, krävs datorer i dagsläget. För mig är persondatorn helt fulländad. Kan det bli bättre än så här? Det kanske det kan, men jag saknar verkligen ingenting.

Världens allra första PC hette Altair. Den bestod av en kompakt box med en massa knappar som i själva verket inte ens ser ut som en dator gör i dagsläget. Kanske en del av en dator, dvs. hårddisk. Hårddiskarna på 90-talet såg ungefär ut sådär. I framtiden tror jag dock att hårddisken kommer att vara inbyggd i skärmen. Ja, till och med att datorn och tvn blir ett. Upplösningen kommer att vara förbättrad, säkert HD-upplösning och när man sätter på den så kommer man att kunna välja vilken funktion man vill använda. Det har verkligen hänt en hel del på bara 20 år och jag kan tänka mig att det kommer att hända ännu mer under ytterligare 20 år. Jag tror absolut inte vi nått maxpunkten idag, tvärtom tror jag att utvecklingen har en lång väg kvar att vandra och om sisådär 50 år kommer världen och framtida MKV-studenter säkerligen kunna se liknande dokumentärfilmer som Triumph of the Nerds. Eller kanske Triumph of the Heroes, i hopp om att den benämningen på dessa människor skall undanröjas.

Man kan faktiskt dra paralleller mellan data- och kändisvärlden. Inom dessa världar gäller det att vara på topp hela tiden. Så fort en konkurrent kommer ut med något bra, måste man vara snabb med att komma med något bättre, exempelvis Microsoft vs. Apple eller Jessica Simpson vs. Christina Aguilera. Det råder ingen tvekan om att det finns svek i dessa världar, se bara på John Sculley vs. Steven Jobs eller varför inte Paris Hilton vs. Nicole Richie? Eller att Apple bytte ut Jobs för Sculley, precis som Brad Pitt bytte Jennifer Aniston mot Angelina Jolie. Det händer ibland att man samarbetar för att nå ett gemensamt mål som IBM gjorde med Microsoft och MTV tillsammans med The Osbournes. Ett samarbete kan inte hålla på för evigt, en vacker dag inser man att man kommer längre och kan lyckas bättre själv. Detta skedde mellan IBM och Microsoft, men också mellan Robbie Williams och Take That. Ena stunden kan man ligga på topp och vara en stor stjärna, och i nästa kan det gå utför, som exempelvis Apple och Whitney Huston. Inom datavärlden finns det så många som blivit bestulna på äran för deras idéer, precis så som äran för filmer stjäls av regissören från manusförfattaren. Det gäller även för alla dessa parter att vara aktiva för att media skall kunna hålla ögonen på dem och bli så pass eftertraktade som möjligt. Utan media skulle vi inte upplysas om alla nya heta prylar till datorerna och inte heller allt snaskigt skvaller från Hollywood.
Vem kunde tro att det förekommer intriger med Hollywooddrag inom datavärlden?

Etiketter:

0 Comments:

Skicka en kommentar

Hejsan! Lämna gärna en kommentar här nedan. ❤ /Maria

<< TILL BLOGGENS STARTSIDA

<--- Äldre inlägg . Nya inlägg --->