ETIKETTER

tisdag, april 03, 2012

Min goda broccolisoppa

Hej! Tänkte att jag skulle bjuda på lite bättre bilder på hur jag tillagar min broccolisoppa som är sååå himla god! Både jag och min man älskar den och varje gång jag har bjudit gäster på just den här soppan, så blir de alltid lika förvånade över att den är så enkel att tillaga. Soppan består dessutom av väldigt få ingredienser. Less is more you know. Och det blir så gott! Receptet är mitt eget, men inspirationen kom från Gordon Ramsey som för ett par år sedan besökte en restaurang i England för att hjälpa dem med att bli bättre (tv-programmet Ramsay's Kitchen Nightmares).
Du behöver:
:-)Broccoli
:-)Vatten
:-)Matlagningsgrädde/iMat
:-)Salt & peppar
Jag anger inga exakta mått eftersom soppan blir godast om man prövar sig fram. Ju mer broccoli, desto godare smak!

Börja med att koka broccolin. Tiden varierar beroende på om du använder färsk eller fryst broccoli. Ta reda på om den är färdig med hjälp av en kniv som du sticker ner i stjälkarna som är den hårdaste delen av grönsaken. Kommer du igenom utan svårigheter är den färdig.

Välj ut en valfri mängd broccoli som du sedan hackar lite grovt.

Häll sedan ut det mesta av kokspadet, men låt lite finnas kvar i kastrullen så blir det mycket enklare att mixa. När du mixat färdigt kan du hälla tillbaka den grovhackade broccolin i mixen.

Tillsätt sedan matgrädde eller iMat (som är vegetabiliskt). Soppan blir godast med grädden, men iMat funkar som ett bra substitut för grädde för er som fastar eller om man vill vara mer hälsosam.

Häll i och rör om medan soppan kokar upp.

Jag brukar servera soppan med vitlöksbröd som jag fixar själv. Blanda olivolja, färskpressad vitlök, salt och peppar i en liten skål. Bred sedan över blandningen på surdegsbröd. In i ugnen på ca 200 grader tills brödet får färg och ytan blir lite knaprig.

Taddaaah, färdigt! Visst var det enkelt? Garnera med lite finhackad persilja och servera ihop med brödet. Yuuuum!

Etiketter:

4 Comments:

Anonymous Melissa sa...

Oh älskar broccoli! Ska testa denna nån dag!

Puss å kram

3 apr. 2012 11:10:00  
Anonymous Anonym sa...

Oh vad gott det ser ut, ska lätt testa det! tack :D

3 apr. 2012 18:35:00  
Anonymous Anonym sa...

Det ser gott ut. Ska laga den imorgon. Tack för tipset!

3 apr. 2012 19:48:00  
Anonymous Anonym sa...

Jag gjorde broccoli soppan igår, så god =)..

4 apr. 2012 09:55:00  

Skicka en kommentar

Hejsan! Lämna gärna en kommentar här nedan. ❤ /Maria

<< TILL BLOGGENS STARTSIDA

<--- Äldre inlägg . Nya inlägg --->