ETIKETTER

torsdag, januari 26, 2012

Lite om mitt fiskhat


Alla som känner mig vet att jag har oerhört svårt för fisk. Äcklas bara jag går förbi fiskhandlarens stånd och känner lukten. Jag tycker verkligen att det smakar likadant som det luktar, till skillnad från vad vanliga människor tycker, haha. Jag har verkligen kämpat med mitt fiskhat (kan man säga så?) och nu kan jag faktiskt äta vit fisk. Om jag har sås till. Mycket sås till.

Lax är en fisk som jag vill tycka om. Men jag hatar det. Det stinker, bokstavligt talat. När jag var i Jönköping över jul så köpte vi färsk lax. På MITT initiativ. Duktigt va? Jag är sååå stolt. Ni förstår nog inte hur anti fisk jag har varit förut. Men jag åt lax. En hel bit. Med en massa dillsås ska jag nog tillägga. Men det gick. Idag fick jag för mig att laga lax igen. Denna gång med chili och röd paprika. Idag gick det med nöd och näppe, vilken skillnad det är på färsk och fryst lax!? Det var egentligen riktigt goda smaker och laxen blev supersaftig men jag tyckte att det smakade mer "fisk" denna gång än sist då det var färsk lax.

Så till alla fiskätare där ute. Jag skulle så gärna vilja ha tips från er kring olika recept eller knep på hur man lyckas få fisken att inte smaka så mycket "fisk". Hjälp?

Etiketter:

10 Comments:

Anonymous Farah sa...

Färsk lax med pesto och pinjenötter sen in ugnen. Så gott och enkelt, finns massor med tillbehör som passar. Rotfrukter på hösten, sallad på sommaren. Godaste såsen till är creme fraiche med citronskal.

Fryst lax tycker jag blir bäst i ugnen, lägg laxbitarna i en ugnsform blanda till en sås på creme fraiche och en smaksättare (dill, citron, chili, paprika) och häll över laxen och in i ugnen!

27 jan. 2012 08:17:00  
Blogger Victoria - My life My Love sa...

Hehe jag förstår dig. Men du borde nog kört med färsk lax denna gång med. Min man har samma problem därför köper vi alltid färsk lax. Han kunde inte känna smaken alls av laxen och han verkligen gillade den. Jag tipsar ifall jag får några fler recept ;)

27 jan. 2012 08:26:00  
Anonymous Anonym sa...

När ja träffade min man åt han bara fiskpinnar och hade jätte svårt för fisk. Brukade laga sprädbakad torskfile m potatis o sås, de älskade han! Efter de började vi laga torsk o idag älskar han fisk o äter nästan allt utom sushi :) så ja tror de bästa är o börja smått :) lycka till! Kram

27 jan. 2012 13:40:00  
Anonymous film & serier blogg sa...

Jag är precis som du förutom att jag inte äter fisk överhuvudtaget! Tycker det är tråkigt bara - för det ser rätt gott ut ibland när jag gör fisk till familjen, jag klarar helt enkelt inte av det bara, trist som fan !

27 jan. 2012 21:23:00  
Anonymous laurie sa...

kör på färsk lax o sen massa sås. Gör så här: stek schallotten-lök i lite smör tills dem får fin färg, tillsätt vitt vin och grädde o låt det koka. det blir en hit. Jag är inte heller nån riktig fisk älskare. Älskar varmrökt lax och vanlig lax dock ej i ugn eller kokt. men om man nu ska känna mindre smak så kör på i ugnen o tillägg såsen ja skrev om! :) kram

28 jan. 2012 22:07:00  
Blogger Maria - FashionFame sa...

Farah: Hjälp vad gott det lät! Har skrivit ner ditt tips, tack så mkt!! :)

29 jan. 2012 11:03:00  
Blogger Maria - FashionFame sa...

Victoria: Ja, gör det är du snäll, uppskattar alla tips jag kan få. :) Hur länge klarar sig den färska fisken i kylen? Eller måste man tillaga den samma dag som man köper den?

29 jan. 2012 11:04:00  
Blogger Maria - FashionFame sa...

Anonym: Du har helt rätt. Jag började med vit fisk och det kan jag äta idag. Det var första steget, nu måste jag lära mig äta lax. Nästa steg blir tonfisk (HATAR DET!).Vad kul att du lyckades få din man att äta fisk! :) Tack för dina tips! Kram

29 jan. 2012 11:07:00  
Blogger Maria - FashionFame sa...

Film & Serier: Jag tycker precis likadant! Det ser jättegott ut när folk äter, men själv har jag så svårt för det... Du får kanske testa, som någon här ovan skrev, att ta små steg och testa vit fisk i början? Lycka till!

29 jan. 2012 11:09:00  
Blogger Maria - FashionFame sa...

Laurie: Men muuums, det lät ju faktiskt riiiiktigt gott, tack snälla! Kramar

29 jan. 2012 11:10:00  

Skicka en kommentar

Hejsan! Lämna gärna en kommentar här nedan. ❤ /Maria

<< TILL BLOGGENS STARTSIDA

<--- Äldre inlägg . Nya inlägg --->