ETIKETTER

söndag, mars 30, 2008

LÄGG AV!!!

GAAAH! Så himla irriterande! Det har hänt igen! Varför kan inte folk hitta på egna grejer för? VARFÖR KOPIERAR MAN MITT BLOGGNAMN RAKT AV?! Denna Katarina har snott mitt bloggnamn! Helt sjukt ju! Det står att hon brinner för design och reklam, varför inte komma på ett eget namn då? Har redan anmält händelsen och jag hoppas att något händer snart. Blir så himla irriterad över sådant, eftersom man själv lagt ner så mycket tid och energi på att skapa något väldigt speciellt och unikt... Så går någon och kopierar. Blä!

Update: Sorry om ngn tog illa upp, inte min mening alls. Jag behövde bara få uttrycka min besvikelse över det hela via detta inlägg. Jag tycker fortfarande att det är väldigt tråkigt att sådant här händer, men finns väl inte så värst mkt att göra åt saken egentligen. Måste iaf säga att nivån på diskussionen ändå är hög. Visar bara att ni är smarta och fina läsare ;) Glöm inte att delta i tävlingen, ni alla förtjänar ett pris. Kramar Maria

Etiketter:

19 Comments:

Anonymous Anonym sa...

Pinsamt värre!!!1

31 mars 2008 09:11:00  
Anonymous Anonym sa...

Du har inte tänkt på att denna person kanske inte vet att det finns en blogg med samma namn redan. Kanske inte läser din blogg, jag menar "Fashion, Fame and Everything in between" är ju inte direkt nåt uttryck du kommit på.... eller?

31 mars 2008 11:29:00  
Blogger Maria - FashionFame sa...

Emma: Jo, faktiskt, jag har satt ihop hela namnet själv. Det är inget uttryck som redan existerar, om du googlar namnet så ser du det själv.

31 mars 2008 11:31:00  
Anonymous Anonym sa...

Okay if you say so....

31 mars 2008 12:10:00  
Anonymous Anonym sa...

Pinsamt att sno nån annans namn, förståss.

Men du, jag måste fråga, äger du alla bilder, eller i alla fall rättigheterna till dem, som du publicerar i bloggen? Om inte, hur resonerar du då?

31 mars 2008 13:40:00  
Blogger Maria - FashionFame sa...

Lina: Bilder som jag publicerar i inläggen äger jag inte. Jag brukar oftast uppge källa, men egentligen så är det lite halvt onödigt att uppge exempelvis Lindex och andra företag som man marknadsför, eftersom de vinner på det. På Lindex hemsida har de exempelvis en funktion som gör det lättare att blogga om deras bilder. Men sen finns det modellbilder som är tagna av fotografer. Enligt mig ska man alltid återge detta men det händer att även jag slarvar då man oftast inte minns vart man hittat bilderna. MEN, jag har aldrig tagit något från en annan bloggare och sedan inte lämnat källa. Det tycker jag är fel helt enkelt. Jag skrev en hel bok här haha men jag hoppas du förstår vad jag menar :)

31 mars 2008 13:56:00  
Blogger Miss Upsey Daisy sa...

Fy vad dåligt. Andra gången det händer. Vad ska du göra?

31 mars 2008 14:07:00  
Anonymous Anonym sa...

Jag förstår din irritation! Inte kul att någon annan snor något man kommit på.

Men vaddå att du har anmält händelsen?!?! Det finns inget förbjudet i att använda samma bloggnamn som någon annan så länge du inte ansökt och betalat hos patentregistreringsverket att du äger namnet...

31 mars 2008 16:10:00  
Anonymous Anonym sa...

Tråkigt, men har sett minst två andra utländska bloggar (från England om jag minns rätt?) som har samma namn, tror att de hade det för ett bra tag sen, fast det var ju inte riktigt mode-bloggar, utan mer skvaller-bloggar faktiskt.. Men i alla fall. Brittan är inte ensam om att ha rakat skallen liksom :P :)

31 mars 2008 17:26:00  
Anonymous Anonym sa...

Jag såg faktiskt hennes blogg första gången för bara någon dag sen och blev minst sagt chockad. hade precis tänkt tippsa dig om henne

31 mars 2008 18:49:00  
Anonymous Anonym sa...

Nu är det så när det gäller copyright att man faktiskt inte får ta bilder hur som helst, även om man anger källa. Det spelar ingen roll om det är bilder på kändisar, tvärtom är dessa bilder egentligen väldigt dyra att publicera och tidnigar som använder sig av bilder, prenumererar oftast på något företag (som t.ex. köper bilderna från frilansande paparazzis osv). Så egentligen är det lite dubbelmoral att bli upprörd att någon "lånat" ditt bloggnamn när du själv inte respekterar copyrightlagarna.

Sedan är det många bloggare som gör som du och använder sig av copyrightskyddade bilder utan lov. Men man ska leva som man lär.

31 mars 2008 21:44:00  
Blogger Maria - FashionFame sa...

Ann: Det är sjukt det där, för jaghar VERKLIGEN satt ihop varje ord i namnet. Sen är det konstigt att de bloggar som du nämner inte dyker upp på google när man söker (utländska google), utan bara min. det närmsta som dyker upp är fashion, fame and friends. Google täcker ju hela nätet... Jaja, det är som det är, känns inte som att man kan göra så värst mkt egentligen. varför inte bara kopiera hela min blogg rakt av liksom.... =/

31 mars 2008 22:12:00  
Blogger Maria - FashionFame sa...

Madde: Jag känner till det redan, men jag tycker faktiskt inte att det går att jämföra. Det är skillnad på att sno ett helt koncept och att sno en bild. Visst, båda är fel, men att sno ett koncept, dvs mitt bloggnamn, är snäppet värre. Om du kollar dagens bloggar så ser du att många bloggar om samma saker idag, oavsett om man har rättigheter till bilder eller ej. Det spelar ingen roll om man publicerar likadana bilder på 1000 bloggar, men hur skulle det se ut om alla de 1000 hade samma bloggnamn?! Där alla 999 snott namnet från en enskild bloggare? Man snor inte andras logotyper eller bloggnamn. Det är en helt annan grej, man gör bara inte det. Jag säger inte att det är rätt att publicera bilder heller, men så som det ser ut idag så finns det ingen som helst mjlighet för bloggare att lägga ut pengar på att köpa bilder från bildbyråer och fotografer. Det förstår du nog själv.

31 mars 2008 22:19:00  
Anonymous Anonym sa...

Men snälla! Visst du har satt ihop orden själva men det finns hur mycket folk på denna jorden som helst. Tror du inte det kan finnas ngn möjlighet att fler faktiskt tänkt samma sak? Både fashion och fame hör ju ihop och uttryck som "luxury, budget and everytning iun between" finns redan.

Om jag hade varit fotograf och tagit en fin bild på en sminkbox, så hade jag blivit lagom glad om den plötsligt dök upp på massa modebloggar som jag inte hade ngn som helst kontakt med. Just därför förstår jag hur du känner men samtidigt så är ju du en av de som kanske skulle tagit min bild, publicerat den men inte skrivit ut mitt namn som källa. Det tycker jag är värre för fotografer jobbar för bilderna. Din blogg är ditt fritidsintresse! Och många modebloggare själ varandras saker hela tiden, kanske inte bloggnamnet men kom igen, dagens outfit? Det är väl inte bara "uppfinnaren" som missbrukar det namnet?

Att stjäla är stjäla och sett ur olika människors synvinkel är det lika illa båda vägarna!

1 apr. 2008 08:08:00  
Anonymous Anonym sa...

Jo men det är DU som tycker att det är värre att sno ett bloggnamn för att det påverkar DIG. Allting kretsar inte kring bloggvärlden. I den verkliga byråkratiska världen är det bilderna som är copyright skyddade, ditt bloggnamn är det förmodligen inte. Du kan kika på någon fotoblogg som t.ex blixman.se så kan du se hur de ser på att man tar deras bilder och publicerar de i sin egen blogg. De större företagen är såklart hårdare än vad fotobloggarna är.

Om du inte vill att någon ska sno det kan du registrera det hos PRV (www.prv.se). Då kommer din slogan vara skyddad inom bloggvärlden. Men en nätbutik eller tidning har fritt fram att sno namnet eftersom att skyddet endast gäller inom samma bransch. Skyddet gäller även endast i Sverige. Du kan göra en registrering som gäller internationellt, men det är dyrare.

Sedan är det nog många som laddar ner program som Photoshop istället för att betala 10.000kr för att köpa det. Det är också att bryta mot copyrightlagen. Så internet funkar såhär. Mycket är fritt, och det kan vara bra, men ibland kan "friheten komma och bita en i baken".

1 apr. 2008 10:26:00  
Anonymous Anonym sa...

Jo det ör klart, fattar att det känns ruttet, ville bara säga vad jag hade sett :) Och misstolka mig inte, älskar din blogg!

1 apr. 2008 19:35:00  
Blogger Maria - FashionFame sa...

Ann: Tack söta du :)

1 apr. 2008 19:53:00  
Anonymous Anonym sa...

jag skrev till henne!

1 apr. 2008 22:39:00  
Anonymous Anonym sa...

Såg också det med kkatt. Helt sjukt ju!

20 juni 2008 12:12:00  

Skicka en kommentar

Hejsan! Lämna gärna en kommentar här nedan. ❤ /Maria

<< TILL BLOGGENS STARTSIDA

<--- Äldre inlägg . Nya inlägg --->