ETIKETTER

måndag, december 13, 2010

Skumtomtefudge enligt Maria


Jag har fått många frågor kring mitt julbakande och jag kan tala om att det har gått riktigt bra. Dock är pepparkakshuset inte byggt än, haha! Fick finbesök i helgen så byggandet blev inte av. Däremot bakade jag skumtomtefudge häromdagen och det blev riiiktigt lyckat. Fotade hela processen så att ni skulle få se! Vill du spara ner mitt recept? KLICKA DÅ HÄR!

Som ni ser så behöver man få ingredienser. Karamellfärgen är valfri.

Vispgrädde, socker, margarin och skumtomar.

Egentligen är jag inte så förtjust i vit choklad, men i fudge blir det mumsigt!

Klipp tomtarna och häll i alla ingredienser utom chokladen i en kastrull.

Rör om medan allt smälter. Låt småkoka i några minuter under omrörning.

Det är viktigt att röra om så att inget fastnar. Tillsätt den vita chokladen och fortsätt röra om tills smeten är blank och tjock.

När chokladen har smält blir smeten blekrosa. Tillsätt valfri mängd karamellfärg för att få önskad färg. Nu måste du snabbt hälla över smeten i en bakpappersklädd plåt innan den stelnar.

Gör nu INTE som jag och skär upp bitarna medan fudgen är varm. Jag hade väldigt bråttom eftersom vi skulle åka iväg på middag. Ville ta med mig lite fudge och bjuda så jag skivade upp den efter ca 10 minuter. Det är därför kanterna är så fula, haha. Men det gör inget, himla god var den ändå!
Har du inte testat detta recept ännu så måste du göra det nuuu!

Etiketter:

11 Comments:

Anonymous Anonym sa...

Spara några till mig, jag vill smaka!!!

13 dec. 2010 23:42:00  
Anonymous Linda O sa...

Ser jättegott ut, Maria!

14 dec. 2010 13:30:00  
Blogger Juliannie sa...

Ser riktigt mumsigt ut, det ska jag absolut prova! Tycker det var ganska snyggt med de "råa" kanterna på dina bitar!

14 dec. 2010 13:56:00  
Anonymous Anonym sa...

gott!!!ska testa :)

14 dec. 2010 14:59:00  
Blogger Thereses jul sa...

Dina ser ut att ha blivit helt perfekta! Provade att göra en sats förra året, som jag mot alla odds misslyckades med. Och jag som trodde att jag faktiskt kunde baka. Jag ska göra ett försök till i år, men då provar jag nog med ditt recept i stället för det jag använde då ;)
Kramar

14 dec. 2010 16:48:00  
Anonymous Leja sa...

Jag provade de här i går :) De var roliga att göra men lite för söta i smaken för min del, men min sambo tyckte att de var toppen. Han älskar vit choklad så det var kanske inte så konstigt :)
Gulliga blev de i alla fall!

15 dec. 2010 15:34:00  
Anonymous Anonym sa...

Hej Maria,

Jag testade ditt recept igår och det gick bra. Dock måste jag säga att det inte smakade så bra, det var för mäktigt med chokladen och för sockrigt. Jag mår illa idag av att tänka på fudgen haha, men vi har väl olika smaker.

16 dec. 2010 09:15:00  
Blogger Maria - FashionFame sa...

Leja: Håller med, jag är vanligtvis inte förtjust i vit choklad, men tycker det blir gott i det här. :-) Min man älskar dem också, mer än mig haha, kanske en killgrej? ;-)

Anonym: Haha! Vad tråkigt att du mådde illa, du kanske inte ska ha i så mycket vit choklad i så fall. Jag improviserar alltid vid recept för att få fram bästa smak enligt mig, så mitt tips till dig är att göra detsamma. Minska på den vita chokladen eller sockret om du tyckte att det blev too much! :-)

16 dec. 2010 09:50:00  
Anonymous Anonym sa...

Det var det jag tänkte också, jag ska nog inte ha socker och sen kanske ha mjölkchoklad istället för vit choklad. Men just nu har jag inga planer på att baka den på ett tag =).

16 dec. 2010 15:51:00  
Blogger Thereses jul sa...

Wow! Bakade det nyss och jäklar vad goda de blev! Perfekta och väldigt väldigt söta. En ren sockerbomb som man kanske inte bör äta för mycket av, men oj vad gott!

18 dec. 2010 17:08:00  
Anonymous Patricia sa...

Åh gud vad gott det där såg ut!

19 dec. 2010 21:31:00  

Skicka en kommentar

Hejsan! Lämna gärna en kommentar här nedan. ❤ /Maria

<< TILL BLOGGENS STARTSIDA

<--- Äldre inlägg . Nya inlägg --->